De Magie van Ondernemen

 

In mijn betekenis van ondernemen is de waarderuil tussen de ondernemer en de klant een magisch moment, dat ene moment is waar het volgens mij werkelijk om gaat.

Dat moment vindt niet plaats in het salesgesprek, niet bij de ondertekening van een contract of bij de levering van je product. Dat moment vindt al plaats bij de werkelijke inspiratie van de ondernemer: je weet precies wat je voor wie wilt maken. Dat is geen kwestie van bedrijfsplannen, business canvassing of Sinek-sessies, het is een moment van pure inspiratie, waar je vol van bent, energie in voelt en onrustig van wordt. Eigenlijk leiden alle andere dingen alleen maar af van dat oorspronkelijke moment, dat gevoel waar het mee begonnen is.

Het maakt ook niet uit of je zelfstandig bent, baas of medewerker. Of je zelf iets helemaal alleen produceert of dat juist met anderen doet, in delen. Iedereen is ondernemer, als je er op mijn manier naar kijkt. Ook als je een deel van een product voortbrengt, kun je dat doen in overgave in zo’n magisch moment: je hebt er immers een keer voor gekozen deze taak op je te nemen. Dat was jóuw magische moment.

Hoe dichter je bij dat magische moment weet te blijven, hoe beter het is. Voor jou, voor je klant, voor je product en dus voor de ruil. Er zijn drie verbonden aspecten in ondernemen, die helpen om het magische moment van inspiratie tot realisatie te brengen: eigenaarschap, engagement, effort.

Magie van Ondernemen

Eigenaarschap

Het aannemen van het magische moment brengt een vraag om eigenaarschap met zich mee. Vanaf nu is deze inspiratie, dit idee, je toekomstig product in jouw handen. Jij bent de enige die weet hoe jouw toekomstige klant, conform jouw idee, volledig tot zijn recht gaat komen. Dat eigenaarschap voor het hele proces van voortbrenging vraagt van jou dat je alles doet wat in je vermogen ligt om ervoor te zorgen dat het bewaarheid wordt, dat je eindproduct volledig recht doet aan jouw moment van inspiratie.

In de praktijk betekent dit dat je veel opzij moet zetten, door ruiten en roeien moet gaan, procedures en eerdere afspraken moet aanpassen (of laten voor wat ze zijn) om dit waar te maken. In een eerder project waar ik een nieuwe functie in een overheidsorganisatie moest vormgeven, sprak ik met de beoogd functionaris af dat we alle zaken op zijn manier zouden doen, vanuit zijn inspiratie, ongeacht de geldende procedures of mores. Mocht blijken dat de ‘oude manier’ toch beter werkte, dan zouden we onze werkwijze alsnog aanpassen. Hij kon hiermee volledig eigenaarschap nemen over zijn nieuwe rol. Ik schreef daar eerder al deze blog over.

Engagement

Omdat ondernemen over waarderuil gaat, is er per definitie sprake van een relatie. De meest ‘heilige’ relatie is die met de klant, dat vraagt om engagement. Iedereen die werkt aan de realisatie van het product, dient volledig betrokken te zijn op de klant.

Waar eigenaarschap een uitgaande energie is, is engagement een inkomende energie. Immers, eigenaarschap beweegt de ondernemer van inspiratie naar realisatie, engagement haalt de klant in het voortbrengingsproces. Ze vallen samen in ieder moment, versterken elkaar daardoor en hebben een stuwend effect op het eindresultaat.

In een project heb ik wel eens aan de projectleden gevraagd of zij een beeld hadden bij de klant. Zij werden enthousiast bij die gedachte en stelde voor een klantenpanel in te richten, waar ze op gezette tijden input en feedback op hun werk aan zouden kunnen vragen. Zo’n institutionalisering was niet wat ik bedoelde, in mijn optiek zou ons dat verder wegbrengen van de inspiratie in het project. Ik vroeg ze naar een gezicht, namen. Ik ging zelfs zover dat ik ze vroeg een foto van hun klant naast hun PC te zetten.

Ik deed dat natuurlijk niet om de foto, maar om het gevoel van doorlopend engagement. Betrokkenheid vindt niet plaats in een geplande sessie, maar hoort altijd in je werk aanwezig te zijn. Het eerste is bureaucratie, het tweede ‘Begeisterung’. Bij ondernemen hoort het laatste.

Effort

Zonder effort gebeurt er niets. Pas als je jouw talent volledig inzet, begint er iets te stromen. Zoals iedere rivier heeft ook deze stroom een bedding nodig, om de energie die nodig is om tot een juist resultaat te komen te leiden en gebundeld te houden. Dat vraagt aandacht op een hoop aspecten, die iedereen wel kent: het organiseren van processen, het plannen van werk, etc.

Als je werkelijk eigenaarschap aanneemt en betrokkenheid bij je klant voelt, zul je merken dat je aandacht voor details toeneemt: je wilt immers niets meer aan het toeval overlaten. Staan er genoeg kopjes voor koffie bij een vergadering? Weet je überhaupt al wat iedereen wil drinken? Werkt de beamer? Zijn de werkplekken in orde? Hoe zit het met de beloning (natuurlijk niet alleen in geld)?

Tot besluit

We kennen allemaal dat magische gevoel dat je echt iets voor iemand kunt betekenen, dat je iets kunt gaan doen dat alleen jíj daadwerkelijk waar kunt maken. Dat is een heilig moment en vraagt om een perfect resultaat, zoals alleen jij dat kunt beschrijven en realiseren. Waarom zou je met minder genoegen nemen? Of zoals de middeleeuwse Perzische mysticus en dichter Rumi al eens opschreef:

Wees een schepsel, wordt een schepper.

Wacht nooit bij een grens.

Waarom, in deze keuken volgestouwd

met vers voedsel, tevreden zijn met

een kopje lauw water?

 

 

Het bericht De Magie van Ondernemen verscheen eerst op Pulsar Partners.

Het 7-voudig pad voor duurzaam ondernemen

Onlangs las ik een boek over het zevenvoudige pad van Franciscus van Assisi. Deze heilige mag zich sinds het aantreden van de huidige paus in een nog grotere belangstelling verheugen dan in de eeuwen ervoor, toen hij toch ook al een durende mate van faam genoot. Afgelopen zomer bezocht ik met mijn gezin de omgeving waar deze man geleefd heeft.

Vele mensen, religieus en niet-religieus, voelen zich aangetrokken tot de leefstijl van deze Italiaanse koopmanszoon, die er voor koos een leven te leiden in armoede en in nauwe verbinding met de natuur. Hij groeide uit tot een mysticus pur-sang.

Het boek dat ik las gaf zeven levenslessen die ik dit artikel zal proberen te duiden voor de duurzame ondernemer. Ik wil niet de illusie wekken dezelfde diepe inzichten te hebben als Franciscus gehad heeft, of een moreel leider te willen zijn. Ik wil wel graag een gesprek starten over hoe ondernemen anders zou kunnen, meer midden in de samenleving. Ik denk dat dit zevenvoudig pad voldoende handreikingen biedt voor een overpeinzing over welk type ondernemer je wilt zijn.

1. Ik buig in liefde en dankbaarheid voor het mysterie en ik open mijn hart vol mededogen voor al wat leeft en lijdt.

Deze eerste regel is misschien wel het basisprincipe van alle duurzame ontwikkelingen, inclusief het vormgeven van een circulaire economie. Alleen met dankbaarheid en mededogen is het mogelijk in vrede met de omgeving te leven.

Naast het inrichten van circulaire productie, is het wellicht mogelijk meer maatschappelijk te ondernemen door bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in uw bedrijf een nieuwe kans te geven.

2. Ik zie alle schepselen als mijn broeders en zusters en ik draag ze zoals ik zelf gedragen zou willen worden.

Onze aarde is een complexe samenleving, waarin ieder zijn plek in kan nemen. De uitdaging is deze plek te nemen, zonder een ander iets te ont-nemen. Doe niet een ander, wat je zelf niet zou willen ondergaan, keer eerder de andere wang toe.

Ondernemen is geen strijd met concurrenten, beter is om te onderzoeken hoe gezamenlijk de koek kan worden vergroot. Het is geen noodzaak om uw klant zoveel mogelijk te verkopen, je wilt graag waarde aan diens leven toevoegen en daarvoor een eerlijke ruil maken. Kortom: je behandelt je stakeholders, zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

3. In overgave vind ik vrede en ongewapend ga ik de weg. Vrede wens ik vriend en vijand.

Wellicht heb je ooit kennis genomen van Sun Tzu’s Kunst van de Oorlogsvoering, een oosters boek uit de Middeleeuwen over militaire strategie. In veel managementopleidingen wordt dit boek gebruikt als handvest voor organisatiestrategie. De belangrijkste les uit het boek wordt vaak vergeten: de beste wijze om oorlog te voeren is deze te voorkomen.

In veel ondernemingen gaat energie verloren aan strijd, strijd binnen de organisatie, strijd om de afnemer met concurrenten en zelfs aan strijd mét de afnemer zelf. Ik ben ervan overtuigd dat energie besteden aan strijd, verloren energie is. Ondernemingen zijn succesvoller als ze alle energie weten te richten op het punt in tijd en ruimte waar de waarderuil plaatsvindt. De rest is zinloos.

4. Niets en niemand eigen ik mij toe; ik leef eenvoudig en alles wordt mij geschonken.

In een gebed zegt Franciscus: ‘het is in het geven dat wij ontvangen’. Deze zin lijkt strijdig met alles wat je als ondernemer in je dagelijkse werk toepast. Toch is het in deze nieuwe economie het enig werkende business model: alles start met het weggeven van waarde voor de klant, pas dan kun je gezamenlijk de prijs bepalen. De tijd dat alles door de onderneming werd bepaald in de markt is definitief voorbij.

Dat betekent ook dat de tijden van immense opbrengsten voorbij zijn, gestreefd kon worden naar winstmaximalisatie. Als ondernemer word je uitgedaagd eenvoudig te leven, waarde toe te voegen en een prima leven te leiden met hetgeen de klant je gunt.

5. Ieders dienaar ben ik, niemands slaaf; zo geef ik gehoor aan mijn roeping.

Autonomie is een belangrijk aspect van ondernemen. Het betekent zicht hebben op datgene waar je goed in bent, waar jij jouw essentie in kwijt kunt, zodat de waarde die je afgeeft zo groot mogelijk kan zijn. Juist dan ben je in staat iedereen als je klant te bedienen, zonder afhankelijk te zijn van anderen. Immers, zo lang je in jouw kracht werkt, maakt het niet uit wat anderen vinden of doen.

Ooit vond iedereen het raar dat wij de presentaties van ons bedrijf op het internet beschikbaar maakten: ‘zo kan iedereen doen wat jullie bedacht hebben’. Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat ik de enige ben die het op mijn manier kan en dat ik daarom juist de klanten krijg die ik verdien.

6. Belangeloos ga ik om met de mensen, in ieder groet ik het licht.

Onlangs las ik in de krant dat ondernemers en politici op een congres spraken over het feit dat liefde de markt kan redden. Natuurlijk gaat het niet over de romantische liefde, maar over agape. Dit Griekse woord duidt een door beginselen geleide of beheerste liefde. Deze liefde richt zich op de behoeften van de ander, zoekt wat het beste voor de ander is en laat de ander de vrije keus om die liefde te beantwoorden of niet.

Veel ondernemers kunnen niet of slecht omgaan met concurrentie, ik ken er zelfs die hun concurrenten niet onder ogen willen komen. Vanuit deze zesde les, zou ik een andere houding willen voorstellen, die van de liefde. Immers, concurrentie bestaat alleen in een vrije markt. Blijkbaar is er voldoende interesse in jouw product of dienst dat anderen hier ook iets mee kunnen verdienen. Het zij ze gegund. Het is interessanter te onderzoeken hoe de gezamenlijke koek vergroot kan worden, dan te vechten om wat kruimels.

7. In vreugde leef ik dit leven, om mijn lippen zomaar een glimlach.

Op een zeker moment ervoer ik in een training dat een glimlach niet alleen positieve reacties van mensen losmaakt, maar dat het ook jezelf helpt positief naar de wereld te kijken. Door je er bewust van te zijn en je anders te gedragen, kun je jezelf en je omgeving dus sturen. Dat geldt niet alleen voor glimlachen, maar ook voor ademhalen, positie kiezen, lichaamshouding, etc. Probeer het maar eens, experimenteer!

Natuurlijk is het zevenvoudige pad geen uitputtende opsomming. Het zijn wel prachtige richtlijnen om in meer harmonie met jezelf, anderen en de omgeving te leven of te ondernemen.

Naar mijn idee is deze mystiek een mooi aanknopingspunt om mezelf te spiegelen aan anderen voor wat betreft mijn ethiek en morele overwegingen. Zo kan ik leven vanuit mijn eigen waarden, richting geven aan mijn bestaan en mijn (professionele) activiteiten. Het maakt mij tot wie ík wil zijn. Pas dan kan ik de ander echt ontmoeten: mijn relaties, klanten en concurrenten, en kan ik midden in de wereld staan.

Boek: Het zevenvoudige pad van Franciscus van Assisi, Hein Stufkens. Ankh-Hermes, 2000.

Het bericht Het 7-voudig pad voor duurzaam ondernemen verscheen eerst op Pulsar Partners.

Het 7-voudig pad voor duurzaam ondernemen

Onlangs las ik een boek over het zevenvoudige pad van Franciscus van Assisi. Deze heilige mag zich sinds het aantreden van de huidige paus in een nog grotere belangstelling verheugen dan in de eeuwen ervoor, toen hij toch ook al een durende mate van faam genoot. Afgelopen zomer bezocht ik met mijn gezin de omgeving waar deze man geleefd heeft.

Vele mensen, religieus en niet-religieus, voelen zich aangetrokken tot de leefstijl van deze Italiaanse koopmanszoon, die er voor koos een leven te leiden in armoede en in nauwe verbinding met de natuur. Hij groeide uit tot een mysticus pur-sang.

Het boek dat ik las gaf zeven levenslessen die ik dit artikel zal proberen te duiden voor de duurzame ondernemer. Ik wil niet de illusie wekken dezelfde diepe inzichten te hebben als Franciscus gehad heeft, of een moreel leider te willen zijn. Ik wil wel graag een gesprek starten over hoe ondernemen anders zou kunnen, meer midden in de samenleving. Ik denk dat dit zevenvoudig pad voldoende handreikingen biedt voor een overpeinzing over welk type ondernemer je wilt zijn.

1. Ik buig in liefde en dankbaarheid voor het mysterie en ik open mijn hart vol mededogen voor al wat leeft en lijdt.

Deze eerste regel is misschien wel het basisprincipe van alle duurzame ontwikkelingen, inclusief het vormgeven van een circulaire economie. Alleen met dankbaarheid en mededogen is het mogelijk in vrede met de omgeving te leven.

Naast het inrichten van circulaire productie, is het wellicht mogelijk meer maatschappelijk te ondernemen door bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in uw bedrijf een nieuwe kans te geven.

2. Ik zie alle schepselen als mijn broeders en zusters en ik draag ze zoals ik zelf gedragen zou willen worden.

Onze aarde is een complexe samenleving, waarin ieder zijn plek in kan nemen. De uitdaging is deze plek te nemen, zonder een ander iets te ont-nemen. Doe niet een ander, wat je zelf niet zou willen ondergaan, keer eerder de andere wang toe.

Ondernemen is geen strijd met concurrenten, beter is om te onderzoeken hoe gezamenlijk de koek kan worden vergroot. Het is geen noodzaak om uw klant zoveel mogelijk te verkopen, je wilt graag waarde aan diens leven toevoegen en daarvoor een eerlijke ruil maken. Kortom: je behandelt je stakeholders, zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

3. In overgave vind ik vrede en ongewapend ga ik de weg. Vrede wens ik vriend en vijand.

Wellicht heb je ooit kennis genomen van Sun Tzu’s Kunst van de Oorlogsvoering, een oosters boek uit de Middeleeuwen over militaire strategie. In veel managementopleidingen wordt dit boek gebruikt als handvest voor organisatiestrategie. De belangrijkste les uit het boek wordt vaak vergeten: de beste wijze om oorlog te voeren is deze te voorkomen.

In veel ondernemingen gaat energie verloren aan strijd, strijd binnen de organisatie, strijd om de afnemer met concurrenten en zelfs aan strijd mét de afnemer zelf. Ik ben ervan overtuigd dat energie besteden aan strijd, verloren energie is. Ondernemingen zijn succesvoller als ze alle energie weten te richten op het punt in tijd en ruimte waar de waarderuil plaatsvindt. De rest is zinloos.

4. Niets en niemand eigen ik mij toe; ik leef eenvoudig en alles wordt mij geschonken.

In een gebed zegt Franciscus: ‘het is in het geven dat wij ontvangen’. Deze zin lijkt strijdig met alles wat je als ondernemer in je dagelijkse werk toepast. Toch is het in deze nieuwe economie het enig werkende business model: alles start met het weggeven van waarde voor de klant, pas dan kun je gezamenlijk de prijs bepalen. De tijd dat alles door de onderneming werd bepaald in de markt is definitief voorbij.

Dat betekent ook dat de tijden van immense opbrengsten voorbij zijn, gestreefd kon worden naar winstmaximalisatie. Als ondernemer word je uitgedaagd eenvoudig te leven, waarde toe te voegen en een prima leven te leiden met hetgeen de klant je gunt.

5. Ieders dienaar ben ik, niemands slaaf; zo geef ik gehoor aan mijn roeping.

Autonomie is een belangrijk aspect van ondernemen. Het betekent zicht hebben op datgene waar je goed in bent, waar jij jouw essentie in kwijt kunt, zodat de waarde die je afgeeft zo groot mogelijk kan zijn. Juist dan ben je in staat iedereen als je klant te bedienen, zonder afhankelijk te zijn van anderen. Immers, zo lang je in jouw kracht werkt, maakt het niet uit wat anderen vinden of doen.

Ooit vond iedereen het raar dat wij de presentaties van ons bedrijf op het internet beschikbaar maakten: ‘zo kan iedereen doen wat jullie bedacht hebben’. Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat ik de enige ben die het op mijn manier kan en dat ik daarom juist de klanten krijg die ik verdien.

6. Belangeloos ga ik om met de mensen, in ieder groet ik het licht.

Onlangs las ik in de krant dat ondernemers en politici op een congres spraken over het feit dat liefde de markt kan redden. Natuurlijk gaat het niet over de romantische liefde, maar over agape. Dit Griekse woord duidt een door beginselen geleide of beheerste liefde. Deze liefde richt zich op de behoeften van de ander, zoekt wat het beste voor de ander is en laat de ander de vrije keus om die liefde te beantwoorden of niet.

Veel ondernemers kunnen niet of slecht omgaan met concurrentie, ik ken er zelfs die hun concurrenten niet onder ogen willen komen. Vanuit deze zesde les, zou ik een andere houding willen voorstellen, die van de liefde. Immers, concurrentie bestaat alleen in een vrije markt. Blijkbaar is er voldoende interesse in jouw product of dienst dat anderen hier ook iets mee kunnen verdienen. Het zij ze gegund. Het is interessanter te onderzoeken hoe de gezamenlijke koek vergroot kan worden, dan te vechten om wat kruimels.

7. In vreugde leef ik dit leven, om mijn lippen zomaar een glimlach.

Op een zeker moment ervoer ik in een training dat een glimlach niet alleen positieve reacties van mensen losmaakt, maar dat het ook jezelf helpt positief naar de wereld te kijken. Door je er bewust van te zijn en je anders te gedragen, kun je jezelf en je omgeving dus sturen. Dat geldt niet alleen voor glimlachen, maar ook voor ademhalen, positie kiezen, lichaamshouding, etc. Probeer het maar eens, experimenteer!

Natuurlijk is het zevenvoudige pad geen uitputtende opsomming. Het zijn wel prachtige richtlijnen om in meer harmonie met jezelf, anderen en de omgeving te leven of te ondernemen.

Naar mijn idee is deze mystiek een mooi aanknopingspunt om mezelf te spiegelen aan anderen voor wat betreft mijn ethiek en morele overwegingen. Zo kan ik leven vanuit mijn eigen waarden, richting geven aan mijn bestaan en mijn (professionele) activiteiten. Het maakt mij tot wie ík wil zijn. Pas dan kan ik de ander echt ontmoeten: mijn relaties, klanten en concurrenten, en kan ik midden in de wereld staan.

Boek: Het zevenvoudige pad van Franciscus van Assisi, Hein Stufkens. Ankh-Hermes, 2000.

Het bericht Het 7-voudig pad voor duurzaam ondernemen verscheen eerst op Pulsar Partners.

Organisatie met visie?

Allemaal hebben we in de boeken kunnen lezen dat organisaties een visie nodig hebben. Ik werd daaraan weer eens herinnerd toen ik via Facebook werd geattendeerd op een Masterclass Visie & Strategie 3.0 bij Seats2Meet.

De aanleiding is helder, organisaties zitten in woelige baren, de wereld transformeert. Om koers (strategie) te houden, is een bestemming nodig (visie) gebaseerd op een intrinsieke behoefte (missie).

De eerste vraag die bij mij opkomt, is of zo’n structurele aanpak zich nog wel leent voor een omgeving die op hoge snelheid transformeert. Een lange termijn aanpak leent zich slecht voor een turbulente zee, om maar in de beeldspraak van scheepvaart te blijven. Wat in ieder geval in de meeste bedrijven ontbreekt is het besef van de

The post Organisatie met visie? appeared first on Pulsar Partners.

Inspiratie in je werk

Wat is dat eigenlijk: inspiratie? De letterlijke betekenis van het woord is inblazing, dat op veel manieren wordt uitgewerkt in de gebruikte betekenis van het woord. Om concreet te beginnen, in de medische wereld betekent inspiratie het opzuigen van lucht, inademen. Een onmisbaar element in ons leven.

Het woordenboek heeft het daarnaast over bezieling en ingeving. In de kunstwereld wordt onder inspiratie verstaan: een bewustzijnstoestand waarin de kunstenaar over het maximum van zijn scheppend vermogen beschikt en schijnbaar moeiteloos de vormgeving vindt die voor het beoogde kunstwerk het meest geschikt is.

Rutger Kopland, de Gronings-Drentse dichter, zei over inspiratie het volgende:

“Inspiratie komt voor mij niet van buitenaf maar van binnenuit. Dan wil ik er vorm aan geven, in woorden en klanken, in alles wat taal te bieden heeft aan expressiemogelijkheden. Inspiratie is voor mij … dingen die je onverhoeds overvallen, die je verrassen alsof er iets door je heen stroomt. Opeens zie je iemand staan in een houding die je ontroert. Dan denk je: wat een wereld gaat er nu voor mij open…”

Ieder mens heeft inspiratie, of je dat nu wilt of niet. Het is verbonden met zingeving. Het is het resultaat van een proces, dat verbonden is met de kracht van onze ziel. Als je gelovig bent, is inspiratie wellicht iets dat je wordt “ingeblazen” door jouw God. Als je daarin niet gelooft is inspiratie misschien iets dat uit jouw diepere bewustzijn komt en is het verbonden met eerdere ervaringen en gevoelens. Hoe dan ook, inspiratie heeft iets te maken met een hoger bewustzijn.

Bewustzijnslagen

In de Pulsar visie hanteren we vier lagen van bewustzijn. Deze hebben wij uitgewerkt in onderstaand schema, dat inzicht geeft op de werking ervan in je dagelijkse werk.

 

Inspiratie komt in onze visie voort uit je verbinding met de bovenste laag en werkt door naar de andere lagen. Hoe dieper je komt, hoe meer weerstanden en tegenwerking je in en om jezelf zult vinden, die je inspiratie doen verwateren, verwelken of zelfs vernietigen.

Deze vier lagen bestaan altijd alle vier in jou, het is dan ook zinvol om ze in jezelf te (h)erkennen, te onderzoeken en mee aan de slag te zijn. Zodat je jouw inspiratie een maximale slagingskans geeft.

Inspiratie als proces

Je kunt wachten (tot je een ons weegt?) op jouw moment van inspiratie, je kunt ook actief werken aan een geïnspireerd leven door aandacht te geven aan zeven verfijnde kwaliteiten (innerlijke dimensies) die je onder de eindeloze stroom van gebeurtenissen en ervaringen in je leven kunt leggen. Deze zeven kwaliteiten zijn:

  • Aanvaarden, het (kunnen en durven) toelaten van álles wat in en om jezelf aan de hand is, de leuke en minder leuke dingen;
  • Verlangen, het voelen van je wensen en behoeften, voortkomend uit het gevoel van aanvaarding, meestal uit iets wat “schuurt” in dat gevoel;
  • Hoop, wat richting geeft aan je verlangen, hoop dat de uitkomst van je verlangen (naar) je toe komt;
  • Vertrouwen, het geloof in de goede uitkomst (wat die ook moge zijn) van het proces en in je eigen kwaliteit als gegeven daarbij;
  • Overgave, de controle over het proces van inspiratie kunnen loslaten, vanuit vertrouwen;
  • Liefde, compassie voelen voor jezelf en alles om je heen;
  • Vrije wil, waar je inspiratie zich uitdrukt en in de wereld wil worden gezet.

Je kunt deze kwaliteiten iedere dag in je herinnering hebben als je aan het werk bent. Uiteraard kun je er ook een meditatie van maken, die je af en toe gebruikt om de kwaliteiten weer actief onder je aandacht te brengen.

Misschien vind je de termen “soft” of “zweverig”? Hoe dan ook versterken de kwaliteiten het zicht op je zelf, je ontwikkeling en helpen je jouw plek in de wereld in te nemen.

Geïnspireerd, en dan?

De vraag is natuurlijk of inspiratie van waarde is, als je het daarbij laat. Naar mijn idee verdient jouw inspiratie het om waar gemaakt te worden.

In jouw organisatie kan dat op vele manieren, passend bij vele vormen van realisatie.

Projectmatig uitwerken van een idee

Pulsar Partners richt zich op mensen die zelf de verantwoordelijkheid willen nemen, en werk willen maken van hun inspiratie. Werk met als doel om waarde te creëren en een creatieve bijdrage te leveren. Ondernemende mensen dus, met de ambitie en het lef om zichzelf te ontwikkelen en buiten de comfort zone te treden maken volgens ons het verschil in deze wereld. Wij ondersteunen deze mensen om vanuit hun eigen, authentieke talent te werken en waardevolle resultaten te realiseren in een beperkte tijd.

  • Zicht krijgen op het proces van realisatie van het (in)richten van een project, via onze workshop Sturen op Tijd, gebaseerd op de Wet van het Octaaf;
  • Hulp bij jouw eigen project, door inzet van een Pulsar Coach voor persoonlijk of teamresultaat.

Wij geloven in transformatie in plaats van in verandering. Daarom richten wij een leerproces in dat onomkeerbaar resultaat oplevert. Jouw werk zal nooit meer hetzelfde zijn.

Structureel uitwerken van ideeën

Pulsar Innovation levert een bijdrage aan het uitwisselen en verbinden van de kennis en ideeën van alle betrokkenen van de organisatie. Door de inzet van ‘slimme’ technologie wil Pulsar Innovation het mogelijk maken voor organisaties om succesvolle prestaties neer te zetten door de betrokkenheid van iedereen binnen en buiten de organisatie te vergroten.

Pulsar Innovation begeleidt haar klanten in het vaststellen en uitvoeren van strategieën over innovatie. Dat doen zij door:

  • Het helpen bepalen van de algehele innovatiestrategie.
  • Het toetsen van de reeds bepaalde innovatiestrategie.
  • Het vertalen van de innovatiestrategie naar de uitvoering daarvan.
  • Het leveren en begeleiden van de PIT (Pulsar Innovation Tool) – Ideation Software.

Consultants van Pulsar Innovation zijn u graag behulpzaam bij de realisatie van ideeën.

Pulsar Innovation is een volle dochter van ons bedrijf.

Het bericht Inspiratie in je werk verscheen eerst op Pulsar Partners.

Tuys, alles in orde!

Vandaag start Tuys, een organisatie die zich tot doel stelt mensen duurzaam te ontzorgen.

In de omgeving om ons heen heet dat een zorgorganisatie, thuiszorg, service- en gemakdiensten of iets anders. In ieder geval zijn het meestal namen die erop wijzen dat er vóór u wordt gezorgd of dat u verzorgd wordt. In ieder geval wordt u meestal het eigenaarschap uit handen genomen. Zo wordt zorg vaak een zorg.

Anita, Marion & Carla hebben beter begrepen wat u wilt. U wilt graag dat u geen zorgen heeft. Dat wilt u niet in de hectische tijd rond uw dertigste en veertigste, maar dat wilt u ook niet als u langzaam aan ouder wordt. Zij zorgen daarvoor. Zij zorgen ervoor dat u zo lang mogelijk uw leven kunt blijven leiden zoals u dat wilt. Een aanbod dat u niet kúnt weigeren.

Stentor Tuys

Pulsar Partners is er trots op samen met deze drie voormalige zorgmanagers het initiatief te hebben mogen nemen om anders naar de wereld te gaan kijken. Om bij te hebben mogen dragen aan het proces van inspiratie naar realisatie. Samen met verschillende professionals uit het netwerk hebben we gewerkt aan een concept dat vernieuwend is in de samenleving. Omdat Anita, Marion & Carla anders durven kijken, omdat ze het verschil willen maken. Niet alleen omdat ze begrijpen hoe hun vak werkt, niet omdat ze een boterham in een veranderende omgeving willen verdienen, maar omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in duurzame oplossingen voor hun klanten.

Tuys gelooft in een samenleving waar iedereen kan leven zoals hij of zij dat kiest, waarin mensen worden geholpen om hun leven zo in te (blijven) richten als zij dat willen. De visie van Tuys is gericht op persoonlijke assistentie, aanbod van lokale aanbieders, gericht op samenwerking tussen alle partijen. Zodat thuis alles in orde is.

Dat dit aanspreekt werd al snel duidelijk. Ondernemers uit de regio, consultants en zelfstandige professionals, iedereen wilde en wil een steentje bijdragen aan het succes van Tuys. Ook de eerste klanten werden snel gevonden. Zowel in de persoonlijke dienstverlening als in het ontwikkelen van nieuwe concepten, draagt Tuys graag haar steentje bij.

Zo zal Tuys zich als onmisbare professionele schakel in een groot netwerk van kennis, klanten & aanbieders zich steeds meer ontwikkelen tot de partij in uw regio die zorgt dat alles op rolletjes loopt. Een zorg minder dus.

Pulsar Partners feliciteert Anita, Marion & Carla met hun gedurfde stap in een onzekere markt. Dames, met jullie kennis en ervaring, maar vooral met jullie coöperatieve visie en de passie voor jullie vak, wordt Tuys een groot succes!

Lees HIER de speech van Bart bij de opening van Tuys.
 

Het bericht Tuys, alles in orde! verscheen eerst op Pulsar Partners.

De probleemloze samenleving

In de afgelopen periode werd ik met enige regelmaat geconfronteerd met de probleemloze samenleving.

U zult begrijpen dat onze samenleving verre van probleemloos is, sterker, zij kent talloze zware en minder zware problemen, die wij individueel of gezamenlijk niet zo maar oplossen.

Sommige mensen, zoals mijn partners en ik, trekken zich deze problemen aan en proberen nuttige, zinvolle oplossingen te vinden om een deel van deze problemen op te lossen. Ons type mens probeert inventief te zijn en steeds beter te worden in de aansluiting van vraag en aanbod. Ons eigen aanbod leest u op onze site.

Wat mij is opgevallen is dat veel, en steeds meer, mensen proberen in een probleemloze samenleving te leven. Zij kiezen er niet voor om de problemen aan te kijken of aan te gaan, maar verkiezen verschillende vermijdingsstrategieeën om maar geen problemen te hebben.

Ontwijking.
Een bekende strategie is het probleem uit de weg gaan, zoals een vervelende zaak niet uitpraten, maar degene die het betreft negeren en vermijden contact te hebben.”…”.

Drama.
Door in de rol van slachtoffer te gaan zitten, maakt degene die een probleem had zichzelf groter dan het probleem. “Kijk eens wat mij wordt aangedaan”.

Opleggen.
In sommige gevallen wordt u een norm opgelegd die de uwe niet is, waardoor de ander ineens geen probleem meer heeft. “U had dat moeten doen, zodat dit niet….”.

Liegen.
Er zijn mensen die zeggen dat het probleem niet bestaat, terwijl de feiten anders zijn. Zoals uw bijna slapend kind dat zegt: “Ik ben niet moe…”.

Overschreeuwen.
Met valse argumenten, vaak onder de gordel en krachttermen wordt het probleem ondergesneeuwd en overschreeuwd. Het probleem wordt zo kleiner, zo niet onzichtbaar, in het tegengeweld. “&@#^%!!!!!”.

Omdraaiing.
Een welbekend fenomeen, een probleem is ineens niet meer van de de ander, maar deze weet het zo te draaien dat het ineens uw probleem is of een ander probleem hebt dat erger is. U staat bijvoorbeeld eerlijk voor uw zaak, waardoor u de voortgang van de ander hindert, die iets anders wil. Ineens heeft u de Zwarte Piet (mag dat nog?) in handen en bent ú degene die dwarsligt. “Waarom ontneem je mij mijn geluk?”.

Verschuilen.
Het probleem is niet van iemand, maar het ligt aan iets of iemand anders: het systeem, het protocol, het management. U heeft dit filmpje al vast wel eens gezien. “Computer says no…”.

En zo zijn er vast nog meer strategieën te verzinnen.

Ze komen ook in combinaties voor zoals verschuilen achter niet bestaande protocollen (vaak in het publieke domein), liegen in een omdraaiing (persoonlijke vetes), liegen in een ontwijking (zakelijke problemen), etc.

Het resultaat is dat de problemen schijnbaar niet meer bestaan voor degene op wie het probleem afkwam. In plaats van het probleem aan te gaan, te gaan staan voor eigen waarden en normen, voor een eigen professionaliteit, doe je gewoon of je neus bloedt, steek je je kop in het zand en wacht tot het is overgewaaid. Op korte termijn een werkende strategie.

Natuurlijk werkt het op lange termijn niet. Problemen hebben de neiging terug te blijven komen tot ze opgelost zijn en oplossen kan alleen door ze recht aan te kijken.
Als het probleem tussen twee mensen bestaat is een open dialoog echt de enige oplossing.
Als het probleem tussen u en een organisatie, systeem of protocol is, is op tafel leggen in plaats van het onder de pet houden echt de enige oplossing.

Zullen we afspreken dat we het na de zomer anders doen? We accepteren dat we in een problematische samenleving leven. En we lossen het samen op, één probleem tegelijk.

Fijne vakantie!

Het bericht De probleemloze samenleving verscheen eerst op Pulsar Partners.

Patenten & Tesla

Al enige tijd volg ik met belangstelling de ontwikkelingen bij Tesla. Tesla levert elektrisch aangedreven auto’s met een hele specifieke filosofie. Zo kent het bedrijf in tegenstelling tot alle andere autobedrijven (die ik ken) geen dealer netwerk. Het maakt ook geen reclame in de traditionele betekenis. Tegelijkertijd vormen Tesla rijders een community die bijna religieuze vormen aanneemt. Tesla is het eerste autobedrijf dat elektrische auto’s levert met een acceptabele actieradius. Een van de frustraties bij volledig elektrisch rijden is de benodigde oplaadtijd. De oplossing van Tesla is het ontwikkelen van een “super-charger” netwerk waarin auto’s in korte tijd veel actieradius kunnen creëren.

Onlangs werd ik getroffen door een blog van Elon Musk, de oprichter van Tesla, waarin hij aankondigt dat de patenten die Tesla heeft worden vrijgegeven. In feit volgt hij het “open source”model. Zijn idee: ik kan de positie van Tesla wel proberen te beschermen, maar daar heeft als de wereld (bekeken vanuit aspecten van duurzaamheid) niets aan. Hij vertrouwt erop dat het vrijgeven van patenten de goede zaak dient, maar ook die van Tesla!!

Ik vind dit een mooi voorbeeld van het principe: delen is vermenigvuldigen. De kracht als onderneming bereik je niet door het opwerpen van beschermingsconstructies, maar uit het de zekerheid dat jouw onderneming altijd een rol van betekenis speelt, simpelweg omdat je beter bent, omdat je voorloopt, omdat je durft.

Het bericht Patenten & Tesla verscheen eerst op Pulsar Partners.

Start Pulsar Innovation BV

In maart 2014 zijn Bas van Meer (My Life Holding BV) & Bart van der Meij, John Jansen en Peter van Bommel (Pulsar Partners BV) gestart met Pulsar Innovation BV.

De ondertitel van Pulsar Innovation is Engaging Change geworden. Het bedrijf gaat zich richten op het begeleiden van innovatieprocessen en het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers bij de ontwikkeling van de producten en processen van de deelnemende organisaties.

Beide partners van Pulsar Innovation hebben zich in de afgelopen jaren gericht op het vergroten van de slagkracht van organisaties door de inzet van ‘slimme’ technologie gecombineerd met het vergroten van de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Pulsar Innovation biedt haar relaties nu de mogelijkheid om:

  1. met kundige consultants een werkende innovatiestrategie te ontwikkelen om het adaptief vermogen en de slagkracht te vergroten;
  2. met technologie (de Pulsar Innovation Tool, PIT) het ontwikkelen, uitwerken en selecteren van ideeën te ondersteunen;
  3. ideeën waar gewenst en mogelijk te realiseren met eigen consultants of specialisten uit het netwerk.

De komende maanden zullen in het teken staan van het verder ontwikkelen van de dienstverlening. De eerste projecten worden opgestart, nieuwe projecten worden gezocht. Pulsar Innovation is klaar voor de start!

Het bericht Start Pulsar Innovation BV verscheen eerst op Pulsar Partners.

Crisis

De afgelopen jaren is er sprake geweest van een crisis. Maar wat is een crisis nou eigenlijk? En waar wordt dat dan op gebaseerd? Al maanden wil ik er iets over schrijven. Afgelopen week las ik een blog van Coen van Veenendaal, bij de meesten wel bekend als (ex) voorzitter en initiatiefnemer van Alp d’HuZes. Coen heeft het afgelopen jaar nogal wat over zich heen gekregen en heeft ondertussen de publieke opinie flink tegen. Ik heb geen oordeel over wat er gebeurt is, ik was er niet bij. Wel vind ik het erg jammer, dat deze gebeurtenissen de wissel trekken op het evenement Alp d’HuZes en hiermee minder geld beschikbaar komt voor kankeronderzoek; en daar ging de intentie toch naar uit. Coen verwoord, als gepassioneerd fietser en waarschijnlijk gebaseerd op eigen ervaringen, in deze blog hoe ik over de crisis denk. Vandaar dat ik heb gemeend deze blog integraal op onze website te plaatsen.

Nog steeds hoor je het woord crisis in veel gesprekken en zie je het regelmatig in artikelen langskomen. Al sinds 2008 verkeren we in meerdere of mindere mate in een staat van crisis. Soms uitgesproken door een econoom of andere ‘geleerde’ als de crisis dit keer ècht is vanwege het feit dat er twee kwartalen op rij een daling in de koopkracht is geweest, of een andere macro-economische wetmatigheid. Maar veel vaker wordt het woord gebruikt door mensen die daarmee een legitimatie lijken te hebben om de omstandigheden aan te grijpen voor het niet optimaal zijn van de eigen situatie. Crisis als universeel excuus.

Natuurlijk heeft het effect als de economie niet groeit of zelfs krimpt. Voor mensen die hun baan kwijtraken of erger, kan het enorme gevolgen hebben. Toch bekruipt mij regelmatig het gevoel dat het ook heel vaak als excuus gebruikt wordt om vooral niet zelf verantwoordelijkheid te hoeven nemen voor het eigen succes. Natuurlijk maakt de crisis zaken niet gemakkelijker, maar daarmee niet onmogelijk. Iedereen kan lekker doorfietsen met een stevige wind in de rug, maar forse wind tegen maakt het vooruitkomen niet onmogelijk. Sterker nog, fietsen tegen de wind in maakt je sterker en geeft bij het bereiken van het doel een veel grotere voldoening.
Ik denk wel eens dat we zo gewend zijn geraakt aan vanzelfsprekende groei van de economie, dat het altijd beter en meer kan, dat we niet meer kunnen omgaan met schaarste, weerstand en teruggang. Juist het voorspelbare van de groei die we lange tijd gekend hebben, maakt het lastig om met de huidige omstandigheden om te gaan. Terwijl voorspelbaarheid eigenlijk ongelooflijk saai is. In dat opzicht is de crisis dus een zegen, want het doorbreekt de voorspelbaarheid van het bestaan. Het is dus vooral hoe je aankijkt tegen de huidige situatie, die bepaalt hoe je je erbij voelt; een vervelende onderbreking van het voorspelbare bestaan of een uitdagende mogelijkheid om alles uit de kast te halen om er een succes van te maken.

Ikzelf hou wel van uitdagingen. Ik ga er vanuit dat niets voorspelbaar is en dat de toekomst aan ons is om geweldig te maken. Ook ik heb het afgelopen jaar ondervonden hoe het is om een crisis mee te maken. Weliswaar geen economische, maar daardoor niet minder ingrijpend. Het heeft me diep geraakt wat er in de (social) media allemaal over mij gezegd en geschreven werd. Toch heeft ook deze ‘crisis’ mij de mogelijkheid geboden al mijn vermogens aan te spreken om weer op te staan en door te gaan. Dat heeft kracht energie en heel veel van mijn doorzettingsvermogen gevraagd.

We zijn vaak teveel gefocust op het resultaat en niet op de weg ernaartoe. En ja, als je een paar uur met wind in de rug hebt gefietst, zul je een grotere afstand hebben afgelegd, dan wanneer je dezelfde tijd tegen een forse storm hebt opgebokst. Het eerste geeft dus een groter resultaat, maar in het tweede geval zul je al je vermogens moeten aanspreken, wat uiteindelijk meer voldoening geeft. De ervaring leert namelijk dat activiteiten waar we echt ons best voor moeten doen, waar we al onze vermogens, creativiteit en doorzettingsvermogen voor moeten aanspreken, het beste gevoel opleveren. In dat opzicht is de crisis dus een geschenk, want we moeten alle zeilen bijzetten, alles in onszelf aanspreken en doorgaan wanneer je het gevoel hebt niet meer verder te kunnen. Het resultaat is echter gegarandeerd meer voldoening dan wanneer het je komt aanwaaien.

Brontekst hier.

Het bericht Crisis verscheen eerst op Pulsar Partners.

Volgende pagina »